Uczestników szkolenia należy bezustannie zachęcać do samodzielnej refleksji, nie bacząc na często żywione przez nich pragnienie otrzymania jednoznacznych opinii i swoje osobiste preferencje. Celem każdego programu outplacementu jest nauczenie klienta podejmowania samodzielnych decyzji. Po omówieniu merytorycznych aspektów życiorysu przechodzi się do aspektów formalnych. Słuchacze powinni ocenić, czy:
– tekst jest łatwy do odczytania ,
– nie ma w nim luk,
– posiada logiczną chronologię,
– jest zrozumiały bez zadawania dodatkowych pytań,
– zawiera wszystkie istotne informacje,
– autor na fotografii sprawia kompetentne i sympatyczne wrażenie, a przede wszystkim, czy jest to jego wierna podobizna.
Wspólnie analizujemy kilka życiorysów, przedstawiając propozycje ulepszeń. Pokazuję też uczestnikom życiorysy o zróżnicowanym układzie graficznym, które będą mogli później wpiąć do segregatorów i wykorzystać jako wzorce.