Rozpatrując działania organów zamawiających lub samych państw członkowskich niezgodne ze wspólnotowym prawem zamówień publicznych wielokrotnie daje się zauważyć znaczne ograniczanie możliwości przystąpienia do przetargu, a co za tym idzie – ¦ ograniczenie kręgu potencjalnych oferentów. Następuje ono często w wyniku niewywiązania się z obowiązku publikacji ogłoszenia o przetargu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Jednym z przejawów wolnej konkurencji jest przecież równy dosttęp do informacji dotyczących zarówno rynku, jego potrzeb, jak i podmiotów funkq’o- nujących na tym rynku. Odstępstwa od zasady wolnej konkurencji prowadzą do zachwiania równości podmiotów. Efektem takiego naruszenia jest faktyczne uprzywilejowanie podmiotów krajowych w stosunku do tych działających w innych państwach członkowskich.
Brak informacji o przetargu faktycznie ogranicza krąg po-tencjalnych oferentów pozostających w niewiedzy i niemających żadnej możności złożenia oferty. By zapewnić skuteczną konkurencję i umożliwić przygotowanie oferty oraz właściwe rozeznanie rynku zamówień publicznych, jak już wcześniej podano, niektóre postanowienia prawa zamówień publicznych wymagają nawet podawania do wiadomości publicznej – w formie obwieszczenia informacyjnego – wartości zakupów przewidywanych w okresie najbliższych 12 miesięcy, w podziale na dziedziny produktów, jeżeli planowana suma wydatków przekracza określoną kwotę.
Szczegółowo analizując publikowane ogłoszenia o przetargach można stwierdzić, że wiele z nich nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów przewidzianych przez postanowienia dyrektyw.