Czynniki – wygląd zewnętrzny wejściai recepcja (granity, marmury, estetyka wykończenia, stworzenia poczucia przestrzeni, rozmachu i luksusu)
– wykończenie wnętrz (wykładziny, oświetlenie, ogólna estetyka)
– liczba, stan i jakość wind (powinny być eleganckie, szybkie, ciche, niezawodne i pojemne)
– odpowiednia ochrona (dyskretna i skuteczna)
– elektroniczna kontrola dostępu
– dostępność ustug(sklepy, renomowane restauracj- – klimatyzacja
– podwieszane sufity
– podniesione podłogi
– okablowanie
– stan zabezpieczenia przeciwpożarowego
– odpowiednia liczba linii telefonicznych i nowoczesność centrali telefonicznej
– odpowiednia liczba miejsc parkingowych – sylwetka budynku
– lokalizacja
– otoczenie
Nieco inne czynniki w analizie rynku brane są pod uwagę w przypadku projektu deweloperskiego, polegającego na budowie powierzchni handlowych. Tutaj również na czoło wysuwa się aspekt lokalizacji, pod którym to terminem należy rozumieć widoczność, bliskość arterii komunikacyjnych, liczbę miejsc parkingowych, bliskość innych centrów handlowych, godziny otwarcia tych centrów, potencjał ekonomiczny innych centrów handlowych, stanowiących konkurencję dla danego obiektu, poziom dochodów okolicznej ludności, wykształcenie, struktura zatrudnienia, przyrost ludności w okolicy, struktura wydatków i preferowany sposób dokonywania zakupów.
Należy pamiętać, że niektóre projekty deweloperskie mają komplementarny charakter. W przypadku centrum handlowego pozytywnie na powodzenie projektu oddziałują takie czynniki, jak bliskość dużych skupisk ludności w otoczeniu centrum tzw. „catchmen area”, czyli biurowców, szpitali, wyższych uczelni. Ważne znaczenie ma też bliskość hoteli i centrów turystycznych.
W analizie rynku projektu związanego z budową centrów handlowych kluczową zmienną staje się potencjalny wolumen zakupów w centrum handlowych. Do jego oszacowania stosowane mogą być modele ekonomctryczne. Zmiennymi, od których zależy poziom zakupów gospodarstwa domowego, mogą być: wiek, przeciętny dochód na głowę w rodzinie i konkurencja. Warto też przeanalizować wolumen sprzedaży podstawowych asortymentów towarów w okolicy. Towary te mogą być także oferowane w planowanym centrum handlowym, (np. sprzęt elektroniczny,
meble, artykuły gospodarstwa domowego). Oszacowany na podstawie analiz wolumen możliwych do zrealizowania zakupów w centrum handlowym świadczy o atrakcyjności rynkowej projektu i możliwości pozyskania najemców powierzchni handlowej na takich warunkach finansowych, które gwarantują opłacalność projektu. W analizie rynku należy też uwzględnić działania już funkcjonującego lobby kupieckiego blokującego nowe przedsięwzięcia, związane z budową centrum handlowego.
Leave a reply