Z mojego doświadczenia wynika, że istnieją cztery powody, dla których większość klientów wpada w panikę na myśl o rozmowie kwalifikacyjnej:
– nieumiejętność przedstawienia swych mocnych stron i umiejętności zawodowych,
– strach wynikający z braku informacji o tym, jak rozmówca wyobraża sobie idealnego kandydata, niepewność co do możliwych pytań,
szeroko rozpowszechniony stereotyp, że dyrektorzy ds. personalnych podczas rozmów kwalifikacyjnych uwielbiają dręczyć swe ofiary.
Jeżeli klienci są dobrze przygotowani, zaprezentowanie swych umiejętności i osiągnięć nie stanowi dla nich problemu. Ciągle jednak pojawiają się przede mną osoby, które uważają, że mogą przygotować pierwszorzędną autoprezentację bez jakichkolwiek przygotowań. Nie można z góry określić, jak ma wyglądać idealny kandydat, zresztą często nie wie tego również przyszły pracodawca. Jeżeli jednak ktoś dokonał starannego wyboru oferty i dobrze się przygotował, to jest co najmniej dobrym kandydatem i potrafi przekonać do siebie rozmówców. Mam nadzieję, że podczas lektury niniejszej książki czytelnik uprzytomnił sobie, że nikt nie musi dysponować talentami jasnowidza, by przewidzieć pytania, jakie mogą paść w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Po raz kolejny uczestnikom trzeba doradzić dobre przygotowanie i spojrzenie na siebie z perspektywy pracodawcy. A ponadto – dyrektorzy ds. personalnych nie mają z reguły sadystycznych skłonności, za to często siedzą przed nimi źle przygotowani, małomówni kandydaci, którzy utrudniają im przeprowadzenie interesującej i klarownej rozmowy.
Leave a reply