Proszę wszystkich uczestników, by w ciągu dwóch minut przedstawili swe biografie zawodowe według niżej podanego planu:
– informacje o sobie,
– informacje o swoim wykształceniu,
– informacje o swoim doświadczeniu zawodowym,
– informacje o swoich celach.
Ograniczenie czasu wypowiedzi do dwóch minut tłumaczy się tym, że większość ludzi ma trudności, by dłużej niż dwie-trzy minuty słuchać w sku-pieniu wypowiedzi innej osoby, i że umiejętność zwięzłej autoprezentacji przydaje się podczas rozmów wszelkiego rodzaju. Czasem zaczynam zajęcia od wygłoszenia własnej dwuminutowej autoreklamy, by zademonstrować, jak wiele informacji może się zmieścić w tak krótkim czasie. Jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo, że biografia zawodowa konsultanta onieśmieli uczestników, należy rozpocząć od prezentacji uczestników. Robię sobie notatki i pytam wszystkich obecnych, jak odebrali daną wypowiedź i czy dostarczyła im ona wystarczających informacji o mówcy. Uczestnicy powinni zrozumieć, że liczy się każda opinia, ponieważ osoba wygłaszająca prezentację musi przywiązywać wagę do każdego sygnału zwrotnego.
Nie chodzi o to, jak oceniam daną prezentację jako „ekspertka”, ważny jest każdy sygnał zwrotny. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwie tak samo różnią się między sobą jak członkowie grupy szkoleniowej i dlatego każda opinia jest ciekawa i pożyteczna. Z reguły na początku uczestnicy oceniają pierwszą prezentację łagodnie i uznają, że jest niezła. Na zakończenie przedstawiam własne uwagi na podstawie notatek. Po wymienieniu pozytywnych aspektów wypowiedzi analizuję zdanie po zdaniu – z uwzględnieniem gestykulacji i mimiki – i sprawdzam, czy mówiący:
– uzasadnił kolejność poszczególnych etapów w swej edukacji lub pracy zawodowej,
– 8 przedstawił nie tylko swe kompetencje, ale także swoją umiejętność rozwiązywania problemów, ukazał, jakie zagadnienia były dla niego ważne lub interesujące podczas nauki albo pracy zawodowej,
– nadał prezentacji swych doświadczeń zawodowych dobrą strukturę,
– wspomniał o wszystkich swoich istotnych umiejętnościach,
– poprzez formę prezentacji i argumentację ukazał swą osobowość, zaznajomił słuchaczy ze swym sposobem pracy i zainteresowaniami,
– wywarł pozytywne wrażenie na słuchaczach dzięki odpowiedniej gestykulacji i mimice.
Leave a reply