Dodatnio ocenione wskaźniki (- i (- oznaczają stabilność finansową podmiotu dodatnio ocenione wskaźniki (- i (- wskazują na możliwy sukces rynkowy jeśli wszystkie wskaźniki są korzystne – podmiot jest bardzo dobry (wiarygodn- przy dodatnich (- i (- – negatywne wskaźniki rynkowe mogą z czasem pogorszyć stabilność finansową gdy dodatnie są (- i (3), podmiot ma szansę umocnienia stabilności finansowej.
S. Długosz i G. Laszuk podkreślają znaczenie dokładnego rozpoznania potencjalnego kontrahenta przed nawiązaniem z nim współpracy.’* Rozwijając ich propozycje, można zaprezentować następujące kryteria oceny kontrahenta – partnera w realizacji projektu inwestycyjnego:
– data, miejsce, forma prawna danej firmy
– główne produkty oraz metody zaopatrzenia produkcyjnego
– ocena dotychczasowej działalności (np. rodzaj prowadzonej działalności, opis używanej technologii, programy rozwojowe, organizacja i sieć sprzedaży, serwis)
– stan majątkowy/techniczny (budynki, maszyny i urządzenia oraz wycena majątku)
– współpraca z kontrahentami i zachowanie w innych projektach
– opinia bankowa
– analiza sprawozdań finansowych za ostatnie 3 lata, w tym analiza wskaźnikowa dotycząca rentowności, płynności, zadłużenia i obsługi zadłużenia
– ocena kadry kierowniczej pod względem kwalifikacji, doświadczenia.
Przykład rozbudowanej metody scoringowej stosowanej przez banki zawarty
jest w załączniku do niniejszego opracowania. Badanie stron zaangażowanych w realizacje projektu deweloperskiego dotyczy zwłaszcza wykonawców, najemców i zarządców. Oczywiście trzeba tu uważać na manipulacje sprawozdaniami finansowymi ze strony podmiotów gospodarczych (tzw. „twórcza księgowość”). Badanie wiarygodności partnerów – stron zaangażowanych w realizację projektu wymaga zazwyczaj pozyskania wszechstronnej informacji ekonomicznej. Cennymi źródłami informacji są tu wywiadownie handlowe oraz Krajowy Rejestr Sądowy, zwłaszcza dział czwarty rejestru przedsiębiorstw. W tym dziale zawarte są informacje o zaległościach podatkowych, celnych.
Leave a reply