Niewielkie fundusze nie są przeszkodą uniemożliwiającą zorganizowanie w przedsiębiorstwie ośrodka outplacementu. Można przeszkolić własnych pracowników i samodzielnie zrealizować projekt. W takich wypadkach nasza firma oferuje pracodawcy sporządzenie planu działania, udostępnienie podręcznika ze wszystkimi niezbędnymi materiałami, pomoc w wyposażeniu ośrodka i doborze pracowników oraz przeprowadzenie dwu-, trzydniowych warsztatów dotyczących podstawowych zasad kierowania wewnętrznym ośrodkiem outplacementu. Proponowane przez taki ośrodek usługi z natury rzeczy różnią się jakością od działalności wyspecjalizowanych firm, lecz i wówczas zwalniani pracownicy doceniają ich znaczenie. Pracownicy ośrodka outplacementu wspierają ich bowiem w poszukiwaniach ofert pracy, nawiązują kontakty z potencjalnymi pracodawcami, pomagają przygotować dokumenty aplikacyjne. Trzeba jednak zwrócić uwagę, by do pracy przy takim projekcie oddelegować odpowiednie osoby: zaangażowane i cieszące się zaufaniem kolegów.
Funkcjonowanie wewnętrznego ośrodka outplacementu. Przygotowanie do prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami. Przeprowadzanie rozmów ze zwalnianymi pracownikami jest często zadaniem zbyt trudnym dla dyrektorów działów, w których pracują zwalniane osoby, ponieważ – w odróżnieniu od menedżerów personalnych – nie mają oni zwykle odpowiedniego doświadczenia i nie przeszli szkoleń w tej dziedzinie. Z doświadczenia wiem, że to, jak pracownicy radzą sobie z wiadomością o wypowiedzeniu, zależy w dużej mierze od przebiegu rozmowy, w której się o tym dowiadują. Im konstruktywniej jest prowadzona, tym mniejsze rozgoryczenie i rozczarowanie pracownika. Zamiast pogrążać się w rozpamiętywaniu porażki, może wykorzystać swą energię do samodzielnego kształtowania swojej przyszłości. Często informowanie zainteresowanych o zwolnieniu powierza się menedżerom z działu personalnego. Pracownicy przywiązują jednak znaczną wagę do tego, by „złą wiadomość” otrzymywali od osób, z którymi nierzadko pracowali przez całe lata. Traktują to jako dowód koleżeńskiej solidarności. Podczas jedno- lub dwudniowych warsztatów dyrektorzy działów poznają podstawowe zasady właściwego prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami i mogą się do nich przygotować, biorąc udział w ćwiczeniach.
Leave a reply