Do grupy umów bezpośrednich możemy zaliczyć umowy o wykonanie robót budowlanych, które mogą mieć formę „pod klucz”, umowy o zarządzanie oraz umowy najmu, kupna. Umowy typu bezpośredniego „direct agreements” zawierają w sobie dodatkowo wiele specyficznych zapisów, normujących zasady odpowiedzialności i sukcesji. Sukcesja ma umożliwić
Read moreCategory Finance
Takie powiązania trzeba zbadać ze względu na ryzyko transferu zysków. Zawsze istnieje bowiem w rezultacie wzajemnych powiązań zagrożenie, że zawarte umowy towarzyszące projektowi będą co do swych warunków odbiegać od standardów rynkowych. Rodzi to więc niebezpieczeństwo wspomnianego transferu zysków z projektu oraz konsekwencje
Read moreUmowy, deklaracje, pisemne uzgodnienia towarzyszące projektowi powinny precyzować podstawowe założenia do prognoz finansowych towarzyszących projektowi.
Z punktu widzenia stron zaangażowanych w realizację projektu, umowy związane z różnymi fazami realizacji projektu inwestycyjnego dokumentują profesjonalizm osób, zwłaszcza kadry zarządzającej zaangażowanej w realizację projektu. Profesjonalizm przejawia się głównie poprzez zastosowane w
Read moreJako podmiot zarządzający wybudowaną nieruchomością deweloper dokłada starań, aby nie pogorszony został stan techniczny użytkowanej nieruchomości. W tym celu istotna jest dbałość o estetykę budynku i powstrzymanie jego dekapitalizacji poprzez systematyczne remonty i konserwację.
Poszukiwanie grona najemców lub kupujących powinno zacząć się odpowiednio wcześniej, a nie dopiero po zakończeniu budowy. W tym celu deweloper może na przykład
Read morePrzedsięwzięcie w obszarze nieruchomości może być realizowane z wykorzystaniem zarówno nieruchomości stanowiących własność danej firmy, jak i gruntu lub budynków specjalnie wyszukanych na potrzeby danego przedsięwzięcia.
Zadaniem dewelopera w projektach inwestycyjnych jest koordynacja poszczególnych faz projektu
Read moreRówne traktowanie sprzyja konkurencji, ale i umożliwia prawidłowe dysponowanie środkami publicznymi. Dlatego też – niezależnie od zakresu tej zasady – jest ona podstawą zarówno ponadnarodowych systemów zamówień publicznych (gwarantuje otwarcie rynków i wzrost konkurencji), jak i krajowych rynków zamówień (zapewnia efektywne wydatkowanie środków publicznych).
Zastosowanie przepisów Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską
Read moreTymczasem w przypadku unormowań zawartych w dyrektywach, obowiązek równego traktowania wszystkich oferentów wynika z samej istoty instytucji zamówień i jest stosowany niezależnie od tego, czy uczestnikami postępowania są jedynie podmioty krajowe.
Jak z powyższych rozważań wynika, zasada równego traktowania wszystkich uczestników
Read moreTakiemu ograniczeniu podlega również stosowanie instytucji zamówień w celu wspierania rozwoju krajowych technologii czy nowych gałęzi przemysłu. Jeżeli chodzi o system wspólnotowy, to dotyczy on nie tylko protekcjonistycznych działań danych państw członkowskich podejmowanych samodzielnie, ale i również środków wprowadzanych przez kilka państw działających wspólnie lub w ramach danej organizacji, jeżeli tylko takie środki
Read moreKoncepcja ekonomicznego kryterium wyboru jest ściśle związana z zasadą równego traktowania wszystkich potencjalnych oferentów. Taki nurt dominuje w ponadnarodowych systemach zamówień publicznych i jest związany z chęcią zapewnienia przez państwa sygnatariuszy umowy międzynarodowej równych praw dla wszystkich swoich
Read moreCelem polityki zamówień publicznych opartej na zasadzie ekonomicznego kryterium wyboru jest zapewnienie skutecznej konkurencji przez zwiększenie przejrzystości procedur przetargowych, ograniczanie zakresu, w jakim decyzje mogą być podejmowane przez organy zamawiające na zasadzie swobodnego uznania oraz zapewnienie sprawnego systemu informacji o zamówieniach...
Read moreTylko w tych dziedzinach, w których państwo jest najbardziej liczącym się konsumentem określonych dóbr lub usług, i tym samym cieszy się dominującą pozycją po stronie potencjalnych nabywców, może ono prowadzić skuteczną politykę w danym sektorze i w danym regionie przez stosowanie takiego instrumentu, jakim jest system zamówień
Read moreW zależności od rodzaju przyjętej polityki rzetelny proces udzielania zamówień może być jednym z zadań, których spełnienie leży w zakresie obowiązków organów dysponujących środkami publicznymi lub jedynie instrumentem do realizacji innych bardziej priorytetowych celów lub zadaii wyznaczonych przez dane państwo – definiując cele jako
Read moreJeżeli chodzi o zmiany dotyczące czasu trwania zawartej umowy lub ilości dostarczanych towarów czy usług, to każde jej przedłużenie lub zmiana kwoty będzie w rozumieniu stosownych dyrektyw w zasadzie uznane za nowe zamówienie. Jeżeli taka zmiana nie była wcześniej notyfikowana w ogłoszeniu o przetargu, to
Read moreW tym samym artykule przewiduje ona jednak, że w przypadku, gdy obiekt budowlany będzie wykonywany częściami, a owe części będą przedmiotem odrębnych zamówień, wartością szacunkową zamówienia jest suma wartości szacunkowych poszczególnych części i kontrakt na każdy etap budowy musi być udzielony zgodnie z regułami
Read moreTaka szacunkowa wartość zamówienia może być też określana na podstawie szacunkowej łącznej wartości podczas 12 miesięcy następujących po wykonaniu pierwszej usługi, względnie w czasie realizacji umowy, jeżeli trwa dłużej niż 12 miesięcy. Podobne postanowienia zawiera dyrektywa 93/36 dotycząca zamówień na dostawy. Powyższe unormowania oznaczają, że w przypadku powtarzalnych zamówień za podstawę obliczenia wartości szacunkowej
Read more