Przy omawianiu definicji pojęcia „organu zamawiającego” nie sposób pominąć istotnych koncepcji wyrażonych przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu Beentjes. Orzeczenie to było wynikiem sprawy rozpatrywanej jeszcze na gruncie starej dyrektywy 71/305, a spór dotyczył interpretacji pojęcia „państwo”...
Read moreCategory Finance
W sprawie The Queen v H.M. Treasury, ex parte University of Cambrige orzekł, iż pojęcie odnosi się również do nagród i dotacji płaconych przez stosowne organy dla wspierania prac badawczych. Natomiast nie wchodzą w zakres tego pojęcia środki pieniężne traktowane jako zapłata za usługi (nawet związane z prowadzeniem prac badawczych), organizowanie konferencji czy szkoleń. Przy podejmowaniu decyzji, czy instytucja taka jak Uniwersytet w Cambridge
Read moreNależy jednak podkreślić, że istnienie konkurencji na danym rynku nie jest całkowicie obojętne dla określenia, czy potrzeby, dla spełnienia których dany podmiot został utworzony, mają rzeczywiście charakter niekomercyjny i nieprzemysłowy. Istnienie znacznej konkurencji i fakt, że utworzone przedsiębiorstwo musi stawiać
Read moreJednak obok tej działalności, mającej na celu zaspokojenie pewnych potrzeb o charakterze niekomercyjnym, przedsiębiorstwo to mogło prowadzić normalną działalność wydawniczą obejmującą druk książek i innych materiałów.
W związku z tym, że w ramach jednego przedsiębiorstwa nie ma znaczenia stosunek, w jak szerokim zakresiespełnia ono zadania o charakterze publicznym w relacji...
Read moreJednocześnie Trybunał wyraził opinię, że zamawiający nie może zobowiązać takiego podmiotu do udzielania zamówień zgodnie z przepisami dyrektyw.
Problemy z ustaleniem zakresu pojęcia „instytucji (osoby) prawa publicznego”
Interpretacją pojęcia „instytucja prawa publicznego” zajmował się Trybunał Sprawiedliwości w sprawach: Mannesmann Anlagenbau Austria AG and Others v...
Read moreCo istotne, w dyrektywie 93/36 brak jest podobnego zapisu, co oznacza, że jeśli organ zamawiający planuje udzielić zamówienia innej jednostce, która jest również zamawiającym w rozumieniu przepisów dyrektyw (a ponadto jest to podmiot formalnie wyodrębniony ze struktur organizatora przetargu, samodzielnie podejmujący decyzję), to musi się stosować do odpowiednich regulacji zawartych w dyrektywie 93/3 Taki pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w
Read moreDefinicje podmiotu zamawiającego w ujęciu dyrektyw klasycznych
Przepisy dyrektyw o zamówieniach publicznych definiują pojęcie „organu zamawiającego” określając jednocześnie podmiotowy zakres regulacji w nich ujętych. Organem udzielającym zamówienia publicznego może być:
– organ państwowy, samorządowy, regionalny lub
Read moreNa koniec można wspomnieć i o tym, że podobnie konkurencyjne systemy zawierania umów przyjęte są w wielu organizacjach finansowych o charakterze międzynarodowym. Najważniejsza z nich – Bank Światowy – swoje postępowania
Read moreZgodnie ze wskazówkami modelowego prawa UNCITRAL doradza się stosowanie przetargu otwartego jako najwłaściwszej procedury zapewniającej konkurencyjność, a co za tym idzie możliwość efektywnego wydatkowania środków budżetowych. W określonych przez prawo okolicznościach – gdy zastosowanie procedury otwartej nie byłoby efektywne – dopuszcza się możliwość wykorzystania trzech innych procedur konkurencyjnych: przetargu dwustopniowego, zaproszenia
Read moreInstytucja wadium często występująca w trybie przetargowym nie jest jednakże instytucją obligatoryjną. Zazwyczaj jest ona szczegółowo unormowana warunkami przetargu, a czasem aktami prawnymi o charakterze szczególnym lub wytycznymi (przy niektórych przetargach międzynarodowych). Wadium pełni dwie podstawowe funkcje. Wprowadza
Read moreW przypadku zamówień publicznych ogłoszenie inicjujące postępowanie o udzielenie zamówienia ma istotne znaczenie jako gwarancja zachowania zasady równości jeszcze na etapie wstępnym chodzi tutaj o prawo do równego dostępu do informacji przysługujące wszystkim potencjalnym uczestnikom przetargu. W ramach postępowania przetargowego ważne znaczenie odgrywa czasami tzw. wstępna kwalifikacja oferentów. Zazwyczaj polega ona na
Read morePodstawową z nich jest fakt, że na ogół w przetargu bierze udział wielu uczestników. Każdy z nich zachowując autonomię strony jest równocześnie współuczestnikiem prowadzonego postępowania. Wszyscy oferenci mają takie same prawa i obowiązki, oraz podlegają tym samym regułom proceduralnym. Postępowanie przetargowe ma charakter
Read moreNależy wspomnieć jedynie, że w odróżnieniu od przetargu pisemnego polega ona na tym, że organizator po uprzednim zaproszeniu do składania ofert oczekuje coraz korzystniejszych propozycji, a umowa zostaje zawarta z osobą, która złoży najbardziej korzystną ofertę usankcjonowaną tzw. przybiciem. W przypadku zaś prze-targu sensu
Read moreDyskryminacja nie wynika z faktu istnienia różnych przepisów prawnych w poszczególnych państwach członkowskich, gdyż naruszenie art. 12 TWE ocenia się tylko w działaniach jednego podmiotu w różnych sytuaq’ach. Istnienie różnych przepisów w poszczególnych państwach członkowskich nie stanowi dyskryminacji o ile nie
Read moreW orzecznictwie Trybunał dopuścił jednak możliwość dyskryminacji odwrotnej – surowszego traktowania własnych podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi.
Zabronione jest tylko różnicowanie arbitralne, dopuszczalne jest natomiast różnicowanie ze względów merytorycznych. Samowolna dyskryminacja ma miejsce wówczas, gdy
Read more