W dniu nabycia tej nieruchomości spółka celowa podpisuje z przedsiębiorstwem umowę najmu lub dzierżawy na czas określony. Na zakup niemchomości od przedsiębiorstwa spółka celowa zaciąga kredyt bankowy. Zabezpieczeniem prawnym zaciągniętego kredytu jest hipoteka na nieruchomości, weksel własny przedsiębbiorstwa, cesja wierzytelności z czynszu dzierżawnego, cesja praw z umów ubezpieczenia nieruchomości. Klient – przedsiębiorstwo – uiszcza spółce
Read moreCategory Finance
Spółka celowa, posiłkując się kredytem, może też kupić nieruchomość. Wtedy nastąpi odseparowanie projektu deweloperskiego A od innych dziedzin aktywności spółki. Spółka A może po zakończeniu przedsięwzięcia zrealizować odpowiednie zyski kapitałowe.
Aby zilustrować te korzyści, załóżmy pomyślne zakończenie procesu budowy, który
Read moreZasadniczo natomiast, biorąc pod uwagę możliwość nadużyć i naruszenia zasady równości, nie jest możliwe dokonanie jakichkolwiek zmian w treści udzielonego już zamówienia, zwłaszcza odnośnie do zakresu prac i ceny. Wyjątki od tej zasady zostały precyzyjnie określone w poszczególnych dyrektywach i wydaje się, że poza tymi przypadkami możliwość modyfikacji jest wykluczona. Dyrektywy przewidują między innymi, iż w przypadku powstania
Read moreNiektórzy autorzy4S3 proponują, by w przypadku procedur otwartych, ograniczonych i negocjacyjnych z obowiązkiem uprzedniego ogłoszenia zmiany specyfikacji były dopuszczalne w takim stopniu, w jakim nie dotyczą tych elementów, których publikacja jest wymagana w ogłoszeniu, a jeżeli ich tyczą, to jeżeli nie mają one charakteru „istotnego” – to znaczy nie zmieniają przedmiotu zamówienia w taki sposób, iż dla gwarancji zasady równości
Read moreDla uniknięcia dyskryminacji poszczególnych przedsiębiorców dyrektywy nakazują posługiwanie się standardami technicznymi uzgodnionymi i uznawanymi w obrębie całej Unii. Wyjątki od tej reguły są enumeratywnie wymienione w stosownych postanowieniach i dotyczą zwłaszcza projektów o charakterze nowatorskim czy też sytuacji, gdy normy
Read morePrawne ograniczenia w równym dostępie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wiążą się z tym, że jeżeli w państwie podmiotu zamawiającego istnieją określone obowiązkowe standardy, których brak w państwie oferenta chcącego brać udział w przetargu, to najpraw-dopodobniej oferowane przez niego produkty czy usługi
Read moreW owym czasie rury odpowiadające wymogom specyfikacji produkowało jedno tylko przedsiębiorstwo w Irlandii. Oferenci zostali pozbawieni prawa zaoferowania innych rur, choć o takim samym standardzie, ponieważ zamawiający nie umieścił w specyfikacji żadnego takiego zastrzeżenia. Trybunał uznał za bezprawne takie działanie zamawiającego,
Read moreZakres podmiotowy nowego GPA obejmuje nie tylko organy administracji centralnej, ale i administracji terenowej (lokalnej) i samorządowej, jak również niektóre jednostki działające w sektorach użyteczności publicznej i mające postać organów publicznych lub publicznych przedsiębiorstw. Natomiast zakres przedmiotowy obejmuje obok zamówień na dostawy zamówienia na usługi i niektóre roboty budowlane.
W związku z przystąpieniem Wspólnot
Read moreZ uwagi na osiągnięcie zadowalającego stopnia konkurencyjności na rynku telekomunikacji zostanie on wyłączony spod regulacji dyrektywy sektorowej – obecnie obowiązującej dyrektywy 93/3
Ponadto w dniu 13 września 2001 r. Komisja Wspólnot Europejskich dyrektywą 2001/78/EC zmieniła aneksy dyrektyw: 93/36, 93/37, 93/38 i
Read moreW dniu 22 marca 1988 r. przyjęto dyrektywę 88/295/EEC nowelizującą zamówienia na dostawy, a w dniu 18 lipca 1989 r. dyrektywę 89/440/EEC zmieniającą unormowania zamówień na roboty budowlane. Przepisy nowo przyjętych dyrektyw miały na celu zmniejszenie zakresu wyłączeń, możliwości stosowania procedur negocjacyjnych, rozszerzenie obowiązków
Read moreEliminacja opisanych przeszkód miała mieć miejsce poprzez stworzenie nowego, całościowego i jednolitego w skali Wspólnoty systemu udzielania zamówień publicznych. Pierwszym etapem było objęcie szczegółową regulacją zamówień publicznych na roboty budowlane. W dniu 26 lipca 1971 r. przyjęto dyrektywę 71/305/EEC, która wprowadziła jednolity wspólnotowy system udzielenia zamówień, mający na celu zwiększenie przejrzystości procedur, zwiększenie
Read moreW państwach członkowskich Unii Europejskiej wydatki na zamówienie publiczne wynoszą rocznie przecież ponad 720 miliardów euro, co stanowi około 11,5% PKB całej Unii.
Prawo pierwotne Wspólnot Europejskich nie zawiera postanowień regulujących wprost tematykę zamówień publicznych. Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą podpisany w dniu 25 marca 1957 r. nie regulował odrębnie trybu zakupów dokonywanych przez organy
Read moreIstnieje sprawny system weryfikacji decyzji, wspomaga on zasadę jasności postępowania, która przejawiać się może na przykład w obowiązku publikacji rezultatów postępowania przetargowego, publicznym otwarciu ofert czy też w wymogu uzasadniania podejmowanych decyzji.
Porównując cele krajowych i ponadnarodowych systemów zamówień publicznych oraz badając ich wzajemne relacje należy zacząć od tego, że zakres przedmiotowy tego drugiego systemu
Read moreW niektórych też krajach reformy systemowe biegną w dwóch kierunkach: tworzenia wewnętrznego systemu zamówień i dostosowywania go do reguł rynku międzynarodowego. Sytuacja taka ma miejsce zwłaszcza w krajach postkomunistycznych, gdzie nastąpiło odejście od gospodarki planowej do wolnego rynku. Tworzony system zamówień
Read moreW zasadzie nie mogą bowiem oni odmówić udziału w procedurze podmiotom ubiegającym się o zamówienie jedynie na tej podstawie, że nie spełniają pewnych wymagań zgodnych z aktualnie prowadzoną polityką. Ponadto nie mogą oni dokonywać selekcji i kwalifikacji oferentów w oparciu o kryteria niewymienio- ne w dyrektywach (które w zasadzie
Read more