W niektórych transakcjach finansowych używa się testu związanego z kształtowaniem się określonych wskaźników finansowych, np. stosunku sumy zysku przed opodatkowaniem plus odsetki do wielkości zadłużenia (odpowiednim poziomem w realiach amerykańskich i brytyjskich jest 20%) lub stosunku długu do kapitału – zyski
Read moreCategory Finance
Istnieje powszechna praktyka, choć nie do końca uzasadniona interpretacjami prawnymi, że pożyczka podporządkowana zaliczana jest do kapitału własnego podmiotu i w ten sposób uwzględniana w kalkulacji niektórych wskaźników finansowych (wskaźnik długu do kapitału).
W finansowaniu projektów inwestycyjnych pożyczka
Read moreMówimy zatem o podporządkowaniu pożyczki w stosunku do innych grup wierzycieli. Z tego tytułu wynika kilka cech charakterystycznych pożyczki podporządkowanej:
– traktowanie jej jako środki pozostające „na dłużej” w podmiocie gospodarczym (tzw. quasi-kapitał)
– uznawanie pożyczki podporządkowanej za instrument finansowy niosący większe ryzyko w stosunku do kredytu i dłużnych...
Read moreNa przykładzie zwłaszcza polityki ochrony środowiska wyraźnie widać, iż problematyka instrumentalizacji zamówień publicznych, a zwłaszcza ich dopuszczalności ulega ciągłym zmianom. Nie można więc w chwili obecnej jasno stwierdzić, że o ile w systemach krajowych zamówień publicznych pewne działania o charakterze instrumentalnym są
Read moreW przypadku kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty warunki związane z ochroną środowiska mają ograniczony zasięg z uwagi na sformułowanie w dyrektywach, iż oferta musi być najkorzystniejsza „ekonomicznie”. O tyle więc warunki takie mogą znaleźć zastosowanie o ile podnosiłyby wartość oferty.
W przypadku zamówień
Read moreOrzeczenie w sprawie Beentjes wywołało spory co do jego interpretacji. Dopiero w sprawie Nord-Pas-de-Calais Trybunał. Sprawiedliwości stwierdził, że dopuszczalne jest stosowanie dodatkowych kryteriów oceny ofert, o ile zostały one podane wcześniej wszystkim zainteresowanym do wiadomości i nie mają charakteru dyskryminującego. W
Read moreNatomiast w przypadku dyrektywy sektorowej brak jest takich ograniczeń, albowiem przewiduje ona jedynie obowiązek określenia „obiektywnych kryteriów i zasad” bez odsyłania do zdolności finansowej czy technicznej uczestników postępowania.
Można przyjąć, że warunki wytwarzania produktów przyjazne środowisku mogłyby być
Read moreRozważając powiązania pomiędzy problematyką ochrony środowiska, a procesem udzielania zamówień publicznych można wyróżnić trzy główne punkty styczne. Po pierwsze zamawiający może opisać przedmiot zamówienia poprzez odniesienie się do pewnych jego cech związanych z ekologiczną i przyjazną środowisku eksploatacją. Po drugie
Read moreNie jest jasne, czy podmioty objęte wyłącze-niem obowiązane są publikować ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich czy wystarczającym jest zamieszczenie go w innym organie publikacyjnym o zasięgu wspólnotowym. Innym zagadnieniem jest kwestia, w jakim zakresie zamawiający może brać pod uwagę, przy udzielaniu zamówienia, warunek długotrwałej i w miarę stałej kooperacji z konkretnym kontrahentem i czy taki warunek może być jednym z
Read moreSkorzystanie przez dany podmiot z przywileju wyłączenia nie oznacza uprawnienia do całkowicie swobodnego postępowania w ramach działalności polegającej na udzielaniu zamówień – są one zobowiązane do przestrzegania pewnych standardów niedyskryminacyjnego i zapewniającego zachowanie konku-rencji dokonywania zamówień. Ten rodzaj wyłączenia
Read moreSformułowanie art. 2 ust. 2 (b) (i) dyrektywy nie jest precyzyjne i dlatego jego zakres obowiązywania może budzić wątpliwości. Nie jest jasne na przykład, czy unormowania dyrektywy obejmują transport na brzeg ropy naftowej lub gazu wydobywannych z dna morskiego lub nawet ich magazynowanie czy obsługę punktów wyładunku. Wydaje się, że poprawnym jest przyjęcie koncepcji zastosowania postanowień dyrektywy do wszystkich czynności „niezbędnych” do
Read moreZgodnie ze stosownymi postanowieniami dyrektyw klasycznych zasadą jest, iż każde postępowanie w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego musi być poprzedzone publikacją ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz w elektronicznej bazie danych o przetargach za pośrednictwem
Urzędu Publikacji Urzędowych
Read moreOkresowe ogłoszenie informacyjne (ogłoszenie wstępne) – w przypadku zamówień udzielanych zgodnie z postanowieniami dyrektywy sektorowej – po spełnieniu pewnych przesłanek może pełnić rolę ogłoszenia wszczynającego konkretne postępowanie. Jednak sytuacja taka może mieć miejsce jedynie w wypadku, gdy zamawiający zastosuje procedurę ograniczoną lub negocjacyjną. Ustęp 2 art. 21 dyrektywy 93/38 konkretyzuje treść takiego ogłoszenia.
Read moreNatomiast w przypadku zamówień na roboty budowlane podmiot zamawiający powinien możliwie wcześnie opublikować wstępne ogłoszenie o planowanym zamówieniu na roboty. Opublikowanie wstępnego ogłoszenia w pewnych wypadkach uprawnia zamawiających do skrócenia terminów składania ofert przy udzielaniu zamówień na usługi i roboty budowlane – wynika to z tego, iż potencjalni uczestnicy postępowania już wcześniej zapoznali się, w drodze właśnie
Read moreTak jak generalną zasadą jest udzielanie zamówienia w drodze procedury otwartej lub ograniczonej, tak regułą jest ogłaszanie o zamiarze udzielenia zamówienia. Sytuacje, w których podmioty zamawiające zwolnione są z tego obowiązku, wiążą się nie tylko z dopuszczalnością stosowania procedur o charakterze negocjacyjnym – w sumie bowiem i tego rodzaju postępowania powinny być popr...
Read more