Przy omawianiu problematyki kwalifikacji oferentów należy wspomnieć o kwestii ograniczania liczby przedsiębiorców „dopuszczonych” do udziału w danym przetargu, czyli o tzw. shortlisting. W przypadku zastosowania procedury ograniczonej lub negocjacyjnej poprzedzonej publikacją ogłoszenia oferty mogą składać jedynie przedsiębiorcy zaproszeni przez zamawiającego. W celu uniknięcia nadmiernych kosztów związanych z rozpatrywaniem zbyt wielkiej liczby ofert, w przypadku gdy liczba kandydatów, którzy spełniają minimalne kryteria kwalifikacji byłaby zbyt wysoka, zamawiający może z góry określić ilu kandydatów zamierza zaprosić do postępowania. Jeżeli zastrzeżenie takie nie zostanie umieszczone w ogłoszeniu, wówczas zamawiający nie może odmówić zaproszenia do udziału w przetargu żadnemu kandydatowi, który spełnia odpowiednie wymagania i złożył stosowny wniosek. Dyrektywy nie określają wprost, jaka musi być minimalna liczba
uczestników postępowania wybranych w ramach shortlisting,precyzują jedynie, że musi być to liczba wystarczająca dla zapewnienia rzeczywistej konkurencji. Gdy jednak o zamiarze ograniczenia liczby wybranych oferentów zamawiający powiadomił w ogłoszeniu, to liczba ta nie może być mniejsza niż pięciu. Jednak nie oznacza to, że automatycznie dopuszczenie pięciu uczestników stanowi gwarancję rzeczywistej konkurencji. Obie przesłanki muszą być spełnione łącznie. Jednak w sytuacji, gdy mniej niż pięciu kandydatów spełniać będzie stosowne wymogi, zamawiający może prowadzić postępowanie, albowiem zachodzi domniemanie istnienia rzeczywistej konkurencji, skoro nie zgłosiło się więcej kandydatów spełniających te warunki.
Leave a reply