Przykładowo niektóre z ogłoszeń nie podają wartości zamówienia, a około 30% zaproszeń do składania ofert nie określa kryterium, według którego organ zamawiający ma zamiar przyznawać zamówienie. Prawo oferenta do zaznajomienia się z obiektywnymi kryteriami, na podstawie których dojdzie do wyboru oferty, jest jedną z zasad prawa zamówień publicznych.
Komisja Wspólnot Europejskich w Zielonej Księdze z 1996 r. stwierdziła, iż niektóre detale określane we wzorcowych ogłoszeniach nie są uwzględniane przez podmioty zamawiające przy formułowaniu informacji o wszczęciu postępowania. Tymczasem zasada przejrzystości wymaga, aby ogłoszenia były pełne, albowiem podanie informacji w niewłaściwy sposób uniemożliwia skuteczną konkurencję. Ponadto Komisja ustaliła, iż obowiązek publikowania wstępnych ogłoszeń jest w zasadzie ignorowany we wszystkich państwach członkowskich. Tymczasem może on umożliwić firmom wcześniejsze poznanie wymagań i podjęcie stosownych działań organizacyjnych.
Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie orzekał o naruszeniu prawa wspólnotowego właśnie poprzez niedotrzymanie przez zamawiających obowiązku prawidłowej publikacji ogłoszenia wszczynającego postępowanie w przedmiocie udzielenia zamówienia. Przykładowo w orzeczeniu C-359/93 Trybunał orzekł, że zostało naruszone prawo wspólnotowe poprzez brak pewnych informacji w ogłoszeniu o przetargu. Organ zamawiający nie umieścił w nim danych dotyczących osoby upoważnionej do obecności podczas otwarcia ofert, nie podał też daty ani miejsca otwarcia ofert.