Category Finance

Analiza SWOT projektu Inwestycyjnego

Analiza SWOT jest podsumowaniem analiz przeprowadzonych w ramach dokumentacji projektu inwestycyjnego. Zawiera wnioski z takiej analizy. Polega na zbiorczym zestawieniu mocnych i słabych stron projektu, w celu przedstawienia ich potencjalnym inwestorom oraz instytucjom finansowym. Analiza SWOT jest zatem syntezą dotychczasowych analiz i wspomaga proces decyzyjny. Mocne i słabe strony projektu wynikają z profesjonalnego zarządzania projektem.

Read more

Problem „mieszania” elementów różnych procedur

Problem „mieszania” elementów różnych procedur był rozważany również na gruncie dyrektyw klasycznych. W sytuacji gdy zamawiający może skorzystać z procedury negocjacyjnej, przyjęte jest powszechnie, iż może on zastosować reguły procedury bardziej restrykcyjnej. Przykładowo, w przypadku gdy postępowanie w ramach procedury otwartej nie skutkowało złożeniem odpowiedniej liczby ofert, zamawiający może wykorzystać procedurę negocjacyjną, ale w pewien sposób zmodyfikowaną, uzupełnioną o ponowne ogłoszenie lub inne elementy charakterystyczne dla przetargu otwartego. Nie oznacza to bynajmniej, że udzielenie zamówienia odbywa się w drodze postępowania otwartego.

Read more

Zakończenie

Tak w dużym zarysie wygląda „project finance”. Mam nadzieję, że udało się przekonać czytelników do jego zalet, jako sposobu realizacji projektów inwestycyjnych. Niewątpliwie stosowanie „project finance” jest pewnym wyzwaniem, wymagającym rzetelnego przygotowania dokumentacji, przeprowadzenia przetargów, negocjacji i zawarcia stosownych umów z odpowiednio dobranymi kontrahentami. Sponsorzy projektu powinni liczyć się z żądaniami ograniczonego regresu za powodzenia projektu ze strony np. banków finansujących, szczególnie w okresie budowy. Warto jednak zdobyć się na ten wysiłek, bo „project finance” stwarza dla podmiotów gospodarczych nowe możliwości, szczególnie w projektach deweloperskich i działaniach restrukturyzacyjnych.

Read more

Kondycja finansowa Polski

Jaką formę realizacji projektu inwestycyjnego w warunkach polskiclu polegającego na budowie własnej siedziby, powinno wybrać towarzystwo ubezpieczeniowe?

Załóżmy, że towarzystwo ubezpieczeniowe jest w dobrej kondycji finansowej, a uzyskanie przez projekt wszystkich pozwoleń i zgód niezbędnych do rozpoczęcia budowy nie będzie nastręczać trudności. W przypadku budowy biurowca dla towarzystwa ubezpieczeniowego, ograniczenia prawne w realizacji takiego projektu wynikają z zapisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Chodzi tu o limit lokat (art. 63 i 64 ustawy o działalności ubezpieczeniowej). Sposobem na przezwyciężenie opisywanych ograniczeń jest w tej sytuacji realizacja projektu przez spółkę celową założoną przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Spółka rozpoczyna działalność z relatywnie niewielkim poziomem kapitału, tak aby nie przekroczyć wymienionego wyżej limitu lokat.

Read more

Rodzaj ryzyka Przejawy Sposoby zarządzania

– doświadczeni projektanci -wszechstronne analizy (rynek, lokalizacja, użytkowanie, konkurencja)

-właściwy moment rozpoczęcia inwe- stycj i

– realny harmonogram

– doświadczeni partnerzy w realizacji

– właściwy moment wyjścia na rynek

Ryzyko w uzyskaniu pozwoleń odmowa uzyskania zgód i pozwoleń przekroczenie kosztów – odpowiednie nawiązanie kontaktów z władzami

Read more

Instytucja wpisu na listę urzędową

Zgodnie z przepisami dyrektyw dokumentami potwierdzającymi zdolność oferenta do wykonania zamówienia mogą być certyfikaty wpisu na stosowną listę urzędową przedsiębiorców upoważnionych do ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. W dyrektywach brak jest definicji takiej „urzędowej listy”. Należy więc przyjmować, iż są to wszelkie listy lub rejestry prowadzone przez uprawnione do tego organy publiczne i mające na celu potwierdzenie określonej sytuacji finansowej, potencjału technicznego wpisanych podmiotów oraz zaświadczające o nieistnieniu in-nych podstaw wykluczenia. Wpis na taką listę w zasadzie uwalnia oferenta od każdorazowego wykazywania swojej kondycji finansowej i potencjału technicznego podczas konkretnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Fakt wpisania na listę nie oznacza, że dany oferent ma „lepszą” pozycję w postępowaniu przetargowym, wpis potwierdza jedynie domniemanie zdolności danej firmy do wykonania zamówienia. W żadnym wypadku krąg uczestników przetargu nie może być ograniczony do przedsiębiorców wpisanych na listę ani też nie mogą oni mieć uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do innych uczestników. Wpis na urzędową listę nie może również stanowić kryterium udziału w postępowaniu 0 udzielenie zamówienia.

Read more

Kryteria wyboru ofert

– ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie – zamawiający bierze pod uwagę rozmaite kryteria związane z danym zamówieniem, takie jak: data dostarczenia towarów lub wykonania obiektu budowlanego czy usługi, koszty bieżące, opłacalność, jakość, estetyka i funkcjonalność, rozwiązania techniczne, serwis, dostarczanie części zamiennych, pewność dostaw i cena), lub

Read more

Studium wykonalności projektu deweloperskiego

Projekty deweloperskie mogą, jak akcentowaliśmy w innym miejscu tej publikacji, służyć jako bardzo dobre przykłady do ilustrowania różnych aspektów „feasibility study”. W ramach studium wykonalności projektu deweloperskiego następuje konfrontacja pomiędzy wstępną wizją projektu a rozpoznanymi realiami. Studium wykonalności weryfikuje zwłaszcza podstawowe założenia związane z realizacją projektu, pomagając podjąć decyzję o realizacji projektu. Decyzję tę podejmuje zarówno deweloper, jak i inne zaangażowane instytucje-inwestorzy kapitałowi i banki finansujące. Z przeprowadzonego studium wykonalności projektu deweloperskiego może wynikać konieczność wprowadzenia zmian w projekcie architektonicznym lub w całej koncepcji projektu. Przeprowadzone studium wykonalności powinno potwierdzić trzy fakty:

Read more

Polityka zamówień publicznych

Przy formowaniu systemu zamówień publicznych i ocenie jego działania ważną kwestią jest wybór określonej polityki. Przyjęcie danego sposobu postępowania zawsze będzie poprzedzone wyborem pomiędzy koncepcją wyłącznego stosowania ekonomicznego kryterium wyboru oferty a koncepcją instrumentalizacji zamówień publicznych. Oczywiście najczęściej będziemy mieli do czynienia z polityką „mieszaną”, zazwyczaj będzie ona wtedy wypadkową dwóch głównych koncepcji. Dodać należy, iż przyjęcie preferencyjnego sposobu nabywania dóbr i usług przez podmioty zamawiające często wynika z tego, iż państwa przykładają większą wagę do zaspokajania aktualnych potrzeb mających charakter priorytetowy, przykładowo: stan budżetu, sytuacja strategicznych gałęzi gospodarki, bezrobocie czy też nawet narodowa duma.

Read more

Jaką strukturę prawno-finansową transakcji może spółka A nadać realizowanemu projektowi?

Spółka A zamierza wybudować holeI vr centralnym punkcie dużego miastu wojewódzkiego w Polsce. Udało jej się do współpracy pozyskać znanego, międzynarodowego operatora sieci hotelarskich J. Jaką strukturę prawno-finansową transakcji może spółka A nadać realizowanemu projektowi?

W grę może tu wchodzić kilka opcji rozwiązania powyższego problemu. Współpracy z operatorem J można bowiem nadać kilka wymiarów. Na pierwszy mit oka spółka A może

Read more

„Project finance” – wyjaśnienie pojęcia

Inna formą realizacji projektu inwestycyjnego jest finansowanie na zasadach „project finance”. Definicję „project finance”, jako sposobu finansowania, zawiera praca P. Nevita i F. Fabozziego, którą cytują D. Trojanowski i G. Mikołajczyk. Przywołajmy tę definicję: „Project finance” to finansowanie specyficznej jednostki ekonomicznej opartej na zasadzie, że podstawowym akceptowanym przez kredytodawcę źródłem spłaty kredytu jest nadwyżka finansowa (cash flo- generowana przez tę jednostkę, zaś zabezpieczeniem kredytu jest majątek posiadany (wytworzon- przez tę jednostkę”. Gotówka generowana przez projekt zapewnia też udziałowcom/akcjonariuszom odpowiednią stopę zwrotu. P. Kwiatkowski dodaje za źródłami zagranicznymi, że finansowanie na zasadach „project finance” nie jest zasadniczo uzależnione od wiarygodności i zdolności kredytowej udziałowców oraz wartości (wycen- zaangażowanego w projekt majątku. Kredytodawca, finansujący przedsięwzięcie, liczy przede wszystkim na powodzenie projektu, czyli generowaną w przyszłości gotówkę. W konsekwencji przywiązuje istotną wagę do analizy wykonalności projektu oraz potencjalnego wpływu czynników ryzyka na powodzenie projektu.

Read more

Kwalifikacja uczestników postępowania

Na wstępie należy stwierdzić, że zamawiający z różnych przyczyn może chcieć wykluczyć niektóre podmioty z postępowania 0 udzielenie zamówienia. Główną i niepozbawioną uzasadnienia przyczyną jest konieczność upewnienia się, czy dany przedsiębiorca daje gwarancję prawidłowego wykonania umowy. Zamawiający mają uprawnienie do żądania przedstawienia określonych dokumentów lub innych dowodów, na mocy których będą mogli ustalić kondycję finansową zainteresowanych firm oraz ich potencjał techniczny i odpowiednie kwalifikacje w relacji do planowanego zamówienia. Zamawiający mogą jednak również wyłączyć z postępowania niektóre podmioty nie tyle z uwagi na ich „niezdolność” do należytego wykonania przyszłej umowy, co ze względu na inne przyczyny związane z prowadzoną przez oferenta działalnością

Read more

Rozwój rynku zamówień publicznych w Unii Europejskiej

Jak już wcześniej wspomniano, zamówienia publiczne mogą być określone również jako system nabywania określonych dóbr dla celów wykonywania zadań o charakterze publicznym przez organy administracji i inne organy o charakterze publicznym. Instytucja zamówień publicznych stanowi proceduralny warunek wstępny, niezbędny dla

Read more

Rozważania wstępne

Jak już wcześniej wspomniano, zamówienia publiczne wiążą się z tą sferą działalności państwa, która dotyczy nabywania dóbr 1 usług niezbędnych do prawidłowego wykonywania jego funkcji. Można je zatem rozpatrywać jako planowe i zorganizowane systemy

działania, czyli postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego to ogół działań prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych i społecznych – określonych ustawą lub innym aktem prawnym – służących przyznawaniu zamówień, zawieraniu umów, ich realizacji i rozliczaniu. Postępowanie polega na przetwarzaniu informacji w decyzje o przyznaniu zamówienia. Decyzje te natomiast są podstawą zawarcia umowy.

Read more

Z.Marciniak, op. cit.. s. 17

Kategoria ryzyka operacyjnego Definicja

– Ryzyko bezpieczeństwa straty związane z niewłaściwym wykorzystaniem lub zniszczeniem aktywów, błędy w ochronie pracowników i klientów

– Ryzyko bezpieczeństwa i informacji Ryzyko nieadekwatnej i niepełnej informacji zarządczej niewłaściwe ujawnienie lub wykorzystanie informacji niedokładna, nieadekwatna lub dostarczona w niewłaściwym czasie informacja, na podstawie której kierownictwo podejmuje decyzje

Read more