Category Finance

Realizacja wybranych celów społecznych

Innymi słowy, na ile w świetle omawianych norm prawnych dopuszczalna jest instrumentalizacja systemu zamówień publicznych i czy zakres, w jakim działanie takie nie jest sprzeczne z prawem wpływa na efektywne funkcjonowanie zasady równego traktowania wszystkich uczestników postępowania...

Read more

Rozwój instytucji zamówień publicznych

Patrząc na rozwój instytucji zamówień publicznych można zauważyć, iż powstawała ona właśnie jako instrument ingerencji państwa, dlatego też wydaje się „naturalne” takie jej traktowanie i w dzisiejszych czasach. Natomiast w okresie po drugiej wojnie światowej, wraz z rozwojem integracji ekonomicznej państw daje się zauważyć dążenie do wyeliminowania zachowań polegających na in...

Read more

Zasada efektywnego wydatkowania pieniędzy publicznych

Aspekty społeczne w kryteriach oceny oferentów i kryteriach oceny ofert

Często zdarza się – i to w przypadku większości państw – że zasada równego traktowania albo nie jest w praktyce efektywnie realizowana, albo też nie ma dla niej odpowiednich gwarancji w poszczególnych przepisach regulujących rynek zamówień publicznych, albo też nawet są unormowania pozostające z nią w jawnej sprzeczności. Wiąże się to najczęściej ze zjawiskiem

Read more

Zasada niedyskryminacji

W chwili obecnej nie jest jednak do końca jasna granica, w ramach której podmioty zamawiające mogą brać pod uwagę czynniki o charakterze pozaekonomicznym.

Odnośnie natomiast do dopuszczalności stosowania przy wyborze ofert kryteriów o charakterze pozaekonomicznym, to jeżeli takie kryteria zostaną ustalone zgodnie z zasadą

Read more

Procedura negocjacyjna

Procedura ta z uwzględnieniem proponowanych zmian składałaby się z następujących elementów:

– zamawiający publikuje ogłoszenie zapraszające zainteresowane podmioty do uczestnictwa, w ogłoszeniu tym zamawiający przedstawia cele, jakie chce osiągnąć poprzez udzielenie zamówienia oraz kryteria kwalifikacji oferentów i kryteria wyboru oferty, które nie mogą być zmienione w dalszych etapach postępowania

– w ogłoszeniu zamawiający

Read more

Zmiana dyrektyw sektora klasycznego

Wskazywałoby to na to, iż Trybunał zasadniczo nie orzeka o zakazie rozmów po chwili złożenia ofert. Natomiast w sprawie Adia Interim Trybunał orzekł, iż oferent nie może nalegać na zamawiającego, by ten umożliwił mu poprawienie błędu arytmetycznego, jeżeli natura tego błędu i okoliczności jego powstania nie są jasne, prowadziło by

Read more

Zastosowanie procedury ograniczonej

Pogląd ten nie zasługuje jednak na całkowite podzielenie, jeżeli chodzi o sytuację rozmów przed sporządzeniem specyfikacji- jakie można znaleźć usprawiedliwienie na niedopuszczenie do nich określonych przedsiębiorców? Czy takie podmioty, które nie zostały dopuszczone do „dialogu technicznego” potem w trakcie

Read more

Możliwość prowadzenia rozmów z oferentami lub potencjalnymi uczestnikami postępowania

Możliwość prowadzenia rozmów z oferentami lub potencjalnymi uczestnikami postępowania nie jest jasno określona w ramach obowiązującego obecnie wspólnotowego prawa zamówień publicznych. Można również zauważyć, iż dyrektywy nie zawierają stosownych postanowień nawet w przypadkach, gdy takie „rozmowy” byłyby uzasadnione z

Read more

Kryteria wyboru ofert o charakterze innym niż ekonomiczne

Przy wyłanianiu najkorzystniejszej oferty czynniki ochrony środowiska mogłyby odegrać ważną rolę, jeżeli tylko odniesienie do takich kryteriów pozwala ocenić korzyść ekonomiczną, która jest specyficzna dla każdego rodzaju robót, dostaw lub usług objętych zamówieniem oraz ocenić bezpośrednio korzyści płynące dla podmiotu zamawiającego.

Read more

Poręczenie cywilne za dług

Na koniec podsumujmy w skrócie różnice między poręczeniem prawa cywilnego a poręczeniem na bazie poręczenia wekslowego.

Poręczenie według prawa cywilnego może istnieć tylko wtedy, gdy dług, za spłatę którego udzielono poręczenia, istnieje na podstawie ważnej czynności prawnej, awal, czyli poręczenie wekslowe jest ważne chociażby

Read more

Dyrektywa 93/31 i 93/38

Udzielanie zamówień uregulowanych dyrektywą 93/38 dotyczy tylko takich kontraktów, które pozostają w związku z omówioną poniżej działalnością zamawiających działających w sektorach użyteczności publicznej. Również podmioty wchodzące w zakres dyrektyw wyżej omawianych, jeżeli udzielają zamówień w ramach określonej działalności

Read more

Interpretacja przepisów dotyczących zamówień publicznych

Omawiane orzeczenia wzbudziły dyskusję. Podnoszono nietrafność koncepcji, na podstawie której przy uznaniu, czy dany podmiot jest „państwem” w rozumieniu funkcjonalnym wprowadza się dodatkowy element posiadania lub nie osobowości prawnej...

Read more

Pojęcie „zamawiającego” musi być interpretowane w sposób funkcjonalny

Zdaniem Komisji Wspólnot Europejskich wszystkie te elementy decydują – zgodnie z poglądami Trybunału wyrażonymi w orzeczeniu Beentjes – o uznaniu Coiłlte Teoranta za podmiot objęty pojęciem „państwo” w rozumieniu dyrektywy 77/62 o zamówieniach publicznych na dostawy. Trybunał Sprawiedliwości jednak zdał się nie podzielać opinii Komisji. Wprowadził on rozróżnienie pomiędzy sprawami Beentjes i Coiłlte Teoranta argumentując, że w pierwszym

Read more

Zakres definicji „zamawiającego”

Zakres definicji „zamawiającego” ujęty w dyrektywach wspólnotowych nie może być ograniczany przez krajowe regulacje prawne. Trybunał dodał ponadto, potwierdzając swoje stanowisko zajmowane w poprzednich sprawach, że państwo członkowskie nie może opierać się na wewnętrznych unormowaniach, praktyce czy innych okolicznościach dla

Read more

Parlament jako organ niezależny

W doktrynie prawa wspólnotowego przyjmuje się, że na mocy orzeczenia Beentjes nakazującego funkcjonalną interpretację pojęcia „państwo” organy takie są obowiązane stosować zasady określone w dyrektywach przy udzielaniu zamówień publicznych.

Kompetencja do decydowania o tym, czy dany podmiot jest „państwem” i czy stanowi on czy

Read more